Sunday, October 6, 2019

توصیه و مراقبت بعد از عمل جراحی بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از انواع عارضه های شایع مقعدی است. این بیماری در اثر تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعدی ایجاد می شود. بیماری بواسیر می تواند موجب درد شدید در مقعد شود و یا خونریزی و خون در مدفوع را به همراه داشته باشد.
این عارضه در صورت پیشرفته شدن می تواند با درمان جراحی درمان شود. در طی عمل بواسیر بافت ایجاد شده از طریق جراحی حذف می شود. این عمل جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می شود. همچنین از آنجایی که جراحی با استفاده از تیغ جراحی انجام می شود، احتمال خطا و آسیب بیشتر بوده و حتی ممکن است پس از عمل عوارضی مانند بی اختیاری برای بیمار ایجاد شود.
اما با انجام مراقبت هایی مخصوص می‌توان این مراحل را به راحتی طی نمود و خطر بروز عوارض جراحی و عود مجدد را کاهش داد. این مراقبت ها عبارتند از :
رژیم غذایی
رژیم غذایی فردی که به تازگی جراحی بواسیر انجام داده باید ساده و مقوی باشد و بهتر است تا چند روز از خوراکی های مایع مانند سوپ استفاده نماید. پس از طی این دوره تاکید بر مصرف غذاهای پر فیبر است. زیرا خوراکی های حاوی فیبر نقشی اساسی در رفع یبوست و خشکی مزاج دارند.
فیبر ماده ای مغذی است که آنزیم مورد نیاز برای هضم آن در بدن انسان ها وجود ندارد در نتیجه این ماده در روده ها تجمع کرده و با افزایش حجم مدفوع به درمان یبوست کمک می کند. از خوراکی های حاوی فیبر می توانیم به انواع میوه ها، سبزیجات و غلات مانند موز، برنج ساده، نان و… اشاره کنیم.
افزون بر فیبر، آب آشامیدنی نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند به رفع و درمان یبوست کمک نماید. حداقل میزان آب مصرفی 8 لیوان در طول روز است.
مراقبت از زخم
اولین مورد برای مراقبت از رخم رعایت بهداشت مقعد و شستشوی مداوم آن است. برای این منظور می توانید از آب و صابون نیز کمک بگیرید. ولی از زیاده روی در شستشوی و خشک کردن مقعد بپرهیزید زیرا این امر خود موجب تحریک و التهاب بیشتر مقعد خواهد شد
ترشحات مخاطی مقعد تا چندین روز پس از جراحی امر طبیعی محسوب می شود و نیاز به نگرانی ندارد. در این حالت می توانید از پانسمان و یا پد های بهداشتی استفاده نمایید. اما در صورت بروز علائم هشدار دهنده مانند تب، خونریزی شدید و یا التهاب به پزشک خود اطلاع دهید.
ممکن است پزشک برای جلوگیری از عفونت مصرف داروهای آنتی بیوتیک را تجویز نماید که مصرف آنها اهمیت ویژه ای دارد. از سایر نکات مراقبت از زخم می‌توانیم به جلوگیری از زور زدن در توالت و پرهیز از جابه جایی اجسام سنگین اشاره کنیم. بهتر است برای نشستن از بالش های نرم دوناتی شکل کمک بگیرید.
فعالیت بدنی
انجام فعالیت های بعد از انجام عمل بواسیر یا هموروئید می تواند از طریق افزایش گردش خون به بهبودی سریع تر آن کمک نماید. حداقل ورزش باید 30 دقیقه در طول روز باشد. انجام ورزشهایی مانند پیاده روی و شنا می تواند به درمان کمک نماید.
به علاوه توصیه می شود، بعد از جراحی شروع به راه رفتن نمایید تا از این طریق ریسک ایجاد لخته خون را کاهش دهید.
کاهش درد
به منظور کاهش درد احتمالاً پزشک مصرف داروهای مسکن را تجویز می کند اما انجام راهکارهایی دیگر نیز می تواند در این امر تاثیرگذار باشد. برای این منظور می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید. این روش می تواند به سرعت درد بیمار را کاهش دهد اما از قرار دادن مستقیم یخ بر روی موضع مورد نظر بپرهیزید.
یکی دیگر از روش‌های توصیه شده، حمام سیتز یا نشیمن است. به این صورت که بیمار ناحیه کفل و لگن را در آب نسبتاً گرم تا حد قابل تحمل قرار می دهد. این روش باید حداقل در دو نوبت روزانه و طی 20 دقیقه انجام شود. حمام سیتز می تواند به رفع علائم کمک کرده و بهبودی را تسریع ببخشد. برای افزایش تاثیر آن می توانید به آب حمام جوش شیرین یا نمک اپسوم بیافزایید.


No comments:

Post a Comment