Monday, October 21, 2019

درمان بواسیر یا (هموروئید) با پماد آنتی هموروئید و مزایا و معایب استفاده از آن




بواسیر که با نام علمی هموروئید هم شناخته می شود در اثر کشیدگی بیش از حد و پارگی مویرگ ها و رگ های ناحیه ی مقعد به وجود می آید. برخی عوامل نظیر یبوست و بارداری می توانند فشار زیادی به ناحیه ی مقعد وارد کنند و در نتیجه رگهای این ناحیه دچار از هم گسیختگی می شوند. این یک نمای کلی از بیماری بواسیر بود. اغلب بیماران در چنین شرایطی به وسیله ی درمان هایی ساده مانند پماد آنتی هموروئید درمان بیماری خود را آغاز می نمایند.
پماد آنتی هموروئید بر پایه ی عصاره ها و ترکیبات گیاهی ساخته شده است و می تواند علائم و نشانه های آزار دهنده ی بواسیر را مانند التهاب، سوزش و خارش کاهش دهد و کنترل کند و در نتیجه موجب تسکین علائمی مثل درد و خونریزی می شود. عملکرد دیگر پماد آنتی هموروئید کمک به ترمیم زخم و بافت های آسیب دیده ی محل بواسیر است.
پماد آنتی هموروئید معمولا به عنوان اولین خط درمان دارویی برای بواسیر مورد استفاده قرار می گیرد و فرمولاسیون آن به نحوی می باشد که برای انواع بواسیر خارجی و بواسیر داخلی قابل استفاده است.
مزایا و معایب استفاده از پماد آنتی هموروئید
اگر بخواهیم مزایا و نکات مثبت پماد آنتی هموروئید را مورد ارزیابی قرار دهیم باید ابتدا به میزان وخامت علائم و نشانه ها توجه کنیم. فراموش نکنید که پماد آنتی هموروئید به عنوان درمان هموروئید شناخته نمی شود بلکه روشی موثر برای کنترل و مدیریت موقت علائم و نشانه های آزار دهنده ی آن است و می تواند آنها را به طور قابل توجهی برای کوتاه مدت کاهش دهد. (همانطور که قبلا اشاره کردیم از موثرترین و بهترین روش های درمان بیماری بواسیر یا همورئید درمان با لیزر است که در نتایج به دست امده هیچ گونه بازگشتی نداشته و بدون درد و خونریزی و دوره نقاهت می باشد.) در صورتی که وخامت علائم بواسیر بیش از حد باشد مصرف پماد آنتی هموروئید تاثیر چندانی نخواهد داشت ولی برای مراحل ابتدایی و اولیه ی آن می تواند در زمینه های زیر تاثیر خود را به خوبی نشان دهد.
کاهش التهاب و تورم
رفع خونریزی
کنترل سوزش و خارش
تسکین درد
ترمیم بافت های آسیب دیده

اما این پماد هم مانند تمامی داروها عوارض و معایب خاص خود را دارد و ممکن است استفاده ی نادرست و بیش از اندازه ی آن عوارض زیر را به دنبال داشته باشد.
قرمزی و التهاب پوست مقعد
خارش و سوزش
خونریزی مقعدی
واکنش های حساسیتی در پوست مقعد
درد
تورم شدید پوست

این عوارض به ندرت مشاهده می شوند ولی در صورت مشاهده ی چنین عوارضی باید مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
در رابطه با معایب پماد آنتی هموروئید باید بگوییم که مصرف پماد آنتی هموروئید درمان قطعی نیست و شاید همین از بزرگ ترین معایب آن شناخته شود. از طرفی دیگر برای موارد وخیم و پیشرفته ی بواسیر مصرف این پماد تاثیری نخواهد داشت.
میزان و زمان مصرف پماد آنتی هموروئید
در رابطه با افزایش بازدهی و اثربخشی پماد آنتی هموروئید باید بگوییم که توضیحات درج شده در راهنمای مصرف محصول را قبل از مصرف باید به طور دقیق مطالعه کنید.. شما می توانید با توجه به تشخیص و تجویز پزشک متخصص خود روزانه ۲ الی ۴ بار از این پماد استفاده کنید. هنگام صبح، بعد از هر بار اجابت مزاج و قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف پماد آنتی هموروئید می باشد اما اگر از شکل شیاف آن استفاده می کنید بهتر است فقط پس از هر بار اجابت مزاج از آن استفاده کنید.
مصرف پماد آنتی هموروئید می تواند تا ۷ روز ادامه داشته باشد، اگر بعد از گذشت این مدت علائم و نشانه های بواسیر بهبود نیافت باید مصرف پماد را متوقف ساخت و به پزشک متخصص مراجعه کرد.
نکات مصرفی پماد آنتی هموروئید
مصرف بیش از اندازه ی این دارو می تواند مشکل آفرین باشد پس باید به میزان اندازه از آن استفاده کرد.
مصرف این پماد با داروهای مسدود کننده ی بتا آدرنرژیک، سایمتیدین، کورتیکواستروئیدها و برخی داروهای ضد افسردگی می تواند اختلال دارویی ایجاد کند.
بهتر است قبل از مصرف پماد آنتی هموروئید ناحیه ی مقعد خود را با آب و صابون شسته و کاملا خشک نمایید.
مادران باردار و شیرده قبل از مصرف پماد حتما باید با پزشک متخصص خود مشورت کنند.
مصرف این دارو برای کودکان زیر ۱۲ سال باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.
نوشیدن ۸ الی ۹ لیوان آب در طول روز فراموش نشود.
رژیم غذایی سرشار از فیبر مثل میوه ها و سبزیجات تازه برای جلوگیری از بروز یبوست مصرف شود.
در صورتی که استفاده از یک نوبت دارو را فراموش کردید می توانید آن را بلافاصله استفاده کنید ولی اگر نوبت بعدی فرا رسیده از مصرف دو بار آن خودداری نمایید.

No comments:

Post a Comment