Friday, December 23, 2022

بیماری کیست مویی چیست؟علت ها علائم درمان و هزینه




دراین مطلب به معرفی و بررسی بیماری کیست مویی و همچنین علت ها و علائم بیماری کیست مویی و همچنین روشهای درمان و هزینه های آن خواهیم پرداخت ، با ما همراه شوید .

کیست مویی یکی از بیماری های عفونی است که در اثر رشد مو در خلاف جهت طبیعی ایجاد می شود. این بیماری می تواند در هر ناحیه از بدن به خصوص نواحی پرمو مثل زیر بغل و و ناحیه کمر ایجاد شود. شایع ترین نوع این بیماری،کیست مویی مقعدی است که کمی بالاتر از باسن و مابین دو کفل ایجاد می شود. خوشبختانه اگر این بیماری به موقع درمان شود، خطرناک نبوده و با انجام جراحی قابل درمان بوده و امکان بهبود ۱۰۰% وجود دارد. در ادامه به بررسی این بیماری و هر آنچه که باید در این مورد بدانید از علت ها و علائم تا روش های درمان و هزینه و عوارض می‌پردازیم:

کیست مویی چیست؟
کیست مویی توده برآمده یا حفره‌ای فرو رفته است که در اثر رشد مو در خلاف جهت ایجاد می شود. اگر این حفره با عفونت پر شود، توده برآمده ایجاد میکند که میتواند شبیه به آبسه باشد و ملتهب و دردناک است. کیست مویی کمر یا مقعد چند سانتی متری پایین تر از کمر ایجاد میشود.

علائم کیست مویی
علائم و نشانه‌های کیست مستقیماً مربوط به نوع بیماری، و میزان عفونت آن دارد. این علائم عبارتند از؛درد شدید در ناحیه کیست اطراف آن
ترشحات عفونی یا خونریزی از توده کیست
مشاهده ناحیه برجسته یا فرورفته روی پوست
توده ملتهب که می تواند حاوی مو باشد.
آبسه

در صورت تشدید عفونت احتمال ایجاد علائم زیر نیز وجود دارد؛تب
ترشحات عفونی و بدبو
بوی بد مقعد
ایجاد فیستول

روش‌های درمان کیست مویی
این بیماری تنها با روش های جراحی درمان میشود. در واقع هیچ دارو یا روش خانگی و سنتی برای درمان کیست وجود ندارد. اگرچه ممکن است هنگام مراجعه به پزشک مصرف دارو توصیه شود، هدف از مصرف داروی آنتی بیوتیک کاهش عفونت و التهاب زخم قبل از اقدام به جراحی است. زیرا تجربه نشان داده اگر کیست هنگام جراحی عفونی نباشد نتایج اثر بخش تر است. برای جراحی کیست مویی چند روش مختلف وجود دارد؛
جراحی کیست مویی با لیزر

لیزر کیست مویی بهترین روش نوین درمان این بیماری است. لیزر بیش از یک دهه است که جایگزین سایر روش های جراحی شده است. برای انجام لیزر نیازی به دریافت داروی بیهوشی نیست، زیرا تمام مراحل جراحی با دریافت بیهوشی انجام میشود.

بعد از انجام جراحی نیز در طی چند روز زخم به طور کامل ترمیم خواهد شد.

برای انجام لیزر نیاز به بستری در بیمارستان نیست، جراحی سرپایی با استفاده از نور و قدرت لیزر و بدون استفاده از تیغ جراحی، حفره کیست مویی را به طور کامل تخلیه می‌کند. این جراحی از آسیب سایر نواحی اطراف کیست جلوگیری و به افزایش سرعت ترمیم زخم کمک ویژه‌ای می‌کند. به گونه‌ای که، سرعت ترمیم زخمی که لیزر شده حدود سه برابر بیشتر از زخمی است که با جراحی سنتی عمل شده است.

جراحی سنتی کیست مویی
جراحی سنتی روش قدیمی تر درمان این بیماری است که امروزه به ندرت انجام می شود. عمل جراحی کیست مویی در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل انجام می شود. برای انجام این جراحی حفره کیست با استفاده از تیغ جراحی بریده شده و تخلیه می شود. در این روش با توجه به اینکه امکان دقت پزشک کاهش می یابد، احتمال آسیب به سایر نواحی کیست و بافت های اطراف هم وجود دارد. بعد از جراحی حفره کیست بسته به اندازه رشد آن تقریبا به اندازه یک پرتقال تخلیه می شود. سپس بسته به محل قرارگیری کیست و میزان عفونت حفره خالی شده کیست بخیه زده شده و یا به همان شکل رها می شود، تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود.

اگر زخم بخیه زده شود،احتمال عود مجدد در آن افزایش می یابد. ولی اگر بدون بخیه رها شود احتمال عود مجدد کمتر است، ولی خطر عفونت وجود دارد. بنابراین باید مرتبا پانسمان کیست مویی توسط یک پرستار ماهر تعویض شود.

ترمیم حفره کیست مویی برخلاف لیزر ممکن است بین ۲ تا ۷ ماه زمان نیاز داشته باشد و این یعنی در این مدت فرد، در انجام کارهای روزمره و مشاغل خود به مشکل خواهد خورد. به همین جهت است که پزشکان به بیمار توصیه می کنند، از روش لیزر برای جراحی استفاده کند.

تعیین هزینه لیزر کیست مویی به موارد گوناگونی از جمله روش درمان، میزان پیشرفت عفونت، دستمزد پزشک، شهر و کلینیک و بیمارستانی که به آن مراجعه می‌کنید بستگی دارد. به همین دلیل اعلام هزینه لیزر تا قبل از معاینه توسط پزشک و بررسی وضعیت بیماری شما ممکن نیست.

No comments:

Post a Comment