Wednesday, September 4, 2019

آیا تفاوت فیستول و آبسه مقعدی تنها در روش‌های درمان آنهاست؟


فیستول و آبسه مقعدی هردو از بیماری های ناحیه مقعد به شمار می روند. این دو بیماری تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و مشابه نیستند. اما فیستول و آبسه ارتباط معناداری با هم دارند. برای شناخت بیشتر تفاوت فیستول و آبسه با همراه باشید.

تفاوت فیستول با آبسه
برای بیان فرق فیستول و آبسه به تشریح بیشتر این دو بیماری می پردازیم .
فیستول مقعدی به ایجاد مجرای غیر طبیعی مابین پوست اطراف مقعد و کانال مقعد اطلاق می شود، این بیماری دردناک و عفونی، بسیار آزار دهنده بوده و با علائمی مانند سوزش، خارش، درد، ترشحات عفونی و .. ظاهر می شود. 
ولی آبسه مقعدی یا آبسه پری آنال به تجمع عفونت در زیر پوست اطراف مقعد گفته می شود. آبسه در اثر مسدود شدن و عفونت یکی از غدد مقعدی ایجاد می شود. آبسه ممکن است در اثر ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند التهاب روده ایجاد شده باشد.
به جز موارد ذکر شده برای تفاوت فیستول و آبسه، این دو بیماری ارتباط معنا داری با یکدیگر دارند. در واقع می‌توان گفت در اغلب موارد عامل فیستول مقعدی آبسه است. زیرا فیستول در اثر عفونت درمان نشده آبسه ایجاد می شود. در واقع پس از تشکیل عفونت در زیر پوست، این عفونت به سایر بافت‌های مجاور نفوذ کرده و در اثر بی توجهی به درمان این عفونت تا سطح پوست امتداد می یابد. یکی از مهمترین نشانه های فیستول بروز آبسه های مکرر مقعدی است.
نحوه تشخیص فیستول و آبسه
یکی از موارد تفاوت فیستول و آبسه در تشخیص آن است. آبسه تشخیص ساده ای داشته و معمولاً پزشک با معاینه ناحیه مقعد، آن را تشخیص می دهد. البته شناخت علت بروز بیماری آبسه ممکن است، از بیماری های زمینه ای نشات گیرد که نیاز به بررسی های دقیق تر دارد.
تشخیص بیماری فیستول کمی مشکل تر است، برای شناخت این عارضه لازم است علائم خود را با پزشک در میان بگذارید. در مرحله بعد پس از معاینه مقعد نیاز است، از روش هایی مانند کونولوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی، فیستولوگرافی، سونوگرافی و … برای معاینه و تشخیص استفاده می نماید.
روشهای درمانی برای فیستول و آبسه مقعدی

یکی دیگر از موارد تفاوت فیستول و آبسه در درمان آنها است. درمان بیماری آبسه راحت تر است، برای درمان تنها کافی برای برطرف شدنعفونت از آنتی بیوتیک استفاده نمایید. و یا در صورتی که عفونت زیاد است، پزشک با ایجاد برش عمودی بر روی آبسه عفونت آن را تخلیه خواهد نمود.
درمان بیماری فیستول مقعدی پیچیده تر است. این عارضه با استفاده از درمان های خانگی قابل درمان و بهبودی نیست و این درمان ها تنها در رفع علائم بیماری مانند عفونت، التهاب، سوزش و خارش موثر هستند. بیماری فیستول تنها با استفاده از روش های تهاجمی مانند جراحی،لیزر بین می رود. از آنجایی که جراحی مشکلات خاص خود مانند درد و خونریزی، نیاز به بستری در بیمارستان و … را داشته و احتمال بروز عوارضی مانند بی اختیاری پس از جراحی وجود دارد، امروزه کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. بهترین راهکار درمان فیستول مقعدی با لیزر است. زیرا این روش درمانی بدون درد و خونریزی و در کمترین زمان ممکن بدون نیاز به بستری در بیمارستان آبسه مقعدی را از بین خواهد برد. در ضمن درمان فیستول با لیزر عوارضی مثل بی اختیاری مدفوع و گاز را نیز به دنبال نخواهد داشت.

No comments:

Post a Comment